keskiviikko 25. helmikuuta 2009

Cu Chi - Dalat






... ajopäivä10... Cu Chi - Mytho, 131km / 7h... + 27 - +33... sun, sun and sun... kolme varikkokäyntiä. Raimolta taka-akselin toinen kiinnitinpultti kadonnut, Jorma menee takarengas bäng ja Jorman virtalukko sanoutuu irti tehtävistään...


... aamu alkaa verikkokäynnillä. Toy huomasi illalla ketjuja kiristäessään, että Raimo taka-akselin toinen kiinnitinpultti päättänyt jäädä toistaiseksi tuntemattomaan paikkaan Dalatin ja Cu Chin välille. Todennäköisesti kuitenkin lähempänä Cu Chitä...


... Raimo saa aamulla pulttinsa ja nokat kohti Cu Chin tunneleita. Paikkoja on kaksi. Menemme Ben Duocin tunneleille. Vietnamin sota muistuu tuntuu Ben Duocissa läheiseltä... B52 koneiden pommittamia kraatereita, panssarivaunun raatoa ja itsetekoisia ansoja. Itse ahtaisiin tunneleihin sukeltaa Pasi, Jorma, Jari ja Raimo. Muut viihtyvät paremmin maan pinnalla. Minä myös. Olen kerran käynnyt niissä ryömimässä ja kerta riitti hyvin, varsinkin kun poden ahtaanpaikankammoa ihan syntymälahjana...


... Ben Duacissa pääsee myös ampumaradalle kokeilemaan sodan aikaisia aseita. Simo ottaa tuntumaan M42 konekivääriin ja Matti M31 kivääriin. Pauke käy ja penkat pölisevät...


... hetikohta tunneleiden jälkeen Jorman takarenkaan sisäkumi räjähtää. Toy vaihtaa sen jalkakäytävällä ammattilaisen ottein. Ja onni ei suosi tänään Jormaa, vähän ennen Mythoa hänen virtalukkonsa irtisanoutuu. Askartelemme sen kanssa aikamme kunnes Toy toteaa, 'että hiiteen virtalukot' työntää sen rinkkansa sivutaskuun ja virtämme Jormalle 'kaksi johtoa yhteen' -virtalukon ja taas kulkee... ;) ...


... Mythossa olemme puoliviisi. Blogittamaan ja auringonlaskua katsomaan Mekongin laitaan...


---


yläkuva; Simon tyylinäyte hotellimme biljardisalilta.


toiseksi ylin; Ritva, Yrjö, Jorma ja Upi valmiina lähtöön kohti uusia seikkailuja.


keskellä; Pasi poistumassa maanpäällisestä elämästä Vietkongsissien tunneliin Ben Duacissa.


toiseksi alin; Matti testaamassa M31 kivääriä.


alakuva; Jorma pumppaa hiihtohaalareissa eikä siitä nauti ;) ... mutta kuuma ei Jorman mukaan ole ollut vielä kertaakaan ;]

Dalat - Cu Chi






...ajopäivä9... Dalat - Cu Chi... 308km / 8h... +24 - +34 ... aurinkoa, aurinkoa ja aurinko... kaksi varikkokäyntiä. Minun pyörästä katoaa veto = vetoakseli irtoaa eturattaasta. Raimon pyörästä katkeaa kaasuvaijeri...


... Vietnamin aurinko paistaa jälleen heti aamusta. 'Viileä' aamupäivä muuttuu kuumaksi päiväksi laskeudettuamme merenpinnatasolle. Jorma on ainoa joka jatkaa urheasti hiihtohaalereissa. Vähän huolissani välillä olen, että tuupertuuko mies goretexinsä sisään, mutta hymy irtoaa joka tauolla... ;)


... viimeiset sata kilometriä ovat loputonta taajamaa, mutta alkumatka kumpuilevaa tee- ja kahvimaisemaa... hotto alamaa alkaa Ho Tri An -järven kohdalta, järven erikoisuus ovat kelluvat kylät ja kyläläiset, jotka soutavat jaloillaan. Pohjanmaalainen osaa moisen todennäköisesti luonnostaan, mutta muuta saattavat joutua vähän harjoittelemaan jalkasoutua...


... tänään myös retkemme pisin ajopäivä ja siitä 280km menee ongelmitta. Sitten tulee pari varikkokäyntiä peräjälkeen. Vetoakselini irtoaa eturattaasta. Korjaamojen suhteen Vietnam ei petä tälläkään kerralla. Honda korjaamo löytyy 20m takavasemmalta. Eturattaan kansi auki, diagnoosi, hitsausvälineet esiin ja avot. Vartin jälkeen XR kulkee jälleen. Montaa kilometriä emme kuitenkaan kulje kun Raimo jää risteykseen. Kaasuvaijeri poikki. Nyt Honda korjaamo löytyy viiden metrin päästä ja pyörä iskussa niin vartissa. Jos tulet omalla pyörällä Vietnamiin, niin hanki omaksi pyöräksi Honda, 80% vietnamista tuntuu liikkuvan Hondilla...


... päivän päättärimme on Cu Chi Water Park ja sen hotelli. Nopeimmat ennättävät uimaan ennen vesipuiston sulkeutumista. Hitaimmat tyytyvät suihkuun ja baabaabaahan, 333 on vietnamin suosituimpia olutmerkkejä ja suomalainenkin osaa lausua sen sujuvasti 'baabaabaa'... :)


---


yläkuva; yksi Dalatin seudun teeviljelmistä. Teetyöläiset teelehtiä keräämässä.


toiseksi ylin; upeita vuoristoisia pätkiä riitti myös tälle päivälle vaikka ne eivät lukumäärässä pystyneetkään kilpailemaan eilisen kanssa.


keskellä; tien tekemisellä rinteeseen on haasteensa. Sortumat ovat normaali näky.


toiseksi alin; Ho Tri An järven jalakasoutaja


alakuva; yksi Ho Tri An järven kelluvista kylistä.